Що замість МСЕК в Україні з 2025 року: пояснюємо, як отримати інвалідність

Аватар Станіславська Анастасія Станіславська Анастасія
16
1 голос
Що замість МСЕК в Україні з 2025 року: пояснюємо, як отримати інвалідність
МСЕК. Фото: Суспільне
В Україні скасували медико-соціальні експертні комісії (МСЕК), а з 1 січня 2025 року розпочала роботу оновлена ​​система оцінювання повного функціонування людини.

Міністерство охорони здоров'я зазначає, що лікарі-практики замінять застарілу та корумповану систему МСЕК у процесі визначення права на інвалідність. При цьому керівники попередніх МСЕК не будуть входити до складу нової комісії.

Основний принцип залишився тим самим: у разі важкої можливої ​​травми, поранення або обмеження функціональних можливостей людини направляють на оцінку її здоров’я. 

Відповідно до інформації МОЗ, наразі створено майже 1 500 команд, у складі яких працюють 5,6 тис. лікарів. Це втричі більше, ніж кількість медичних працівників, які були залучені до роботи в МСЕК.

У яких випадках можна звернутися за направленням на оцінку стану здоров'я?

  1. Понад 120 днів безперервної непрацездатності, підтвердженої медичним висновком про тимчасову непрацездатність (МВТН).
  2. Настання строку для повторного огляду.
  3. До 10 місяців непрацездатності, спричиненої туберкульозом.
  4. Понад 150 днів непрацездатності з перервами.
  5. Діагноз, для якого не передбачено очікування 120 днів (постанова КМУ №1338).

Зверніть увагу: у разі наявності безстрокового рішення МСЕК щодо інвалідності, проходити оцінку стану здоров'я необов'язково, а пільги та виплати залишаються чинними.

Як почати процес оформлення інвалідності?

Зверніться до свого лікаря або сімейного спеціаліста, якщо у вас є всі необхідні документи та результати. У разі відповідності вашим критеріям для оцінки, лікар в електронній системі створює направлення для проведення оцінювання повсякденного функціонування.

Які документи потрібні?

  • паспорт громадянина України;
  • ідентифікаційний код (РНОКПП);
  • медичні документи, що підтверджують діагноз, а також документи про попередньо встановлену інвалідність;
  • документи, що пояснюють причини інвалідності (якщо є).

Документи перевіряє адміністратор медзакладу, де проводиться оцінювання. Ця нова посада забезпечує правильне оформлення документів та веде журнал статусу справ. Якщо все в порядку, призначають дату розгляду. Лікарні працюватимуть над розробкою алгоритмів процесу, зазначає Ірина Шевченко, радниця прем'єра з питань охорони здоров'я.

Після цього, інформація передається в систему медзакладу, де формують експертну команду з наявних лікарів.

  • Таким чином, реформа орієнтована на удосконалення процесу встановлення інвалідності, зокрема через забезпечення прозорості та зменшення корупційних ризиків за допомогою використання електронної системи оцінювання. Крім того, планується забезпечити доступ до статистичних даних для громадського моніторингу, водночас гарантуючи захист конфіденційності інформації (дані користувачів і лікарів не будуть розкриті).