Прорив чи бюрократична пастка: Гетманцев розказав про компенсацію бізнесу за воєнні збитки
Також, за постановою передбачена часткова компенсація страхових премій від воєнних ризиків. Хоча сам факт ухвалення такої програми є позитивним кроком, народний депутат Данило Гетманцев, який тривалий час наполягав на вирішенні цього питання, вказує на низку критичних «але».
За його оцінкою, через низку обмежень, вкрай недостатнє фінансування та значну бюрократизацію, імплементація програми ризикує дискредитувати саму ідею підтримки українського бізнесу, що постраждав від війни.
Обмежене фінансування та хронологічна нерівність
Ключові проблеми нової програми компенсації стосуються її масштабу та часових рамок, що різко контрастують із реальними потребами бізнесу.
Критичний дефіцит коштів
На програму, яка має стартувати вже з 1 січня, у проєкті державного бюджету закладено лише 1 мільярд гривень. Це мізерна сума, враховуючи, що пряма шкода, завдана економіці України, за оцінкою RDNA4 станом на 1 січня 2025 року, сягнула $172 мільярдів.
Як зазначає Данило Гетманцев, без достатнього фінансування, досвід інших важливих програм (як-от гуманітарного розмінування) свідчить: немає фінансування – немає результату.
Данило Гетманцев. Фото: Facebook
Проблеми з часовими рамками
Компенсація надаватиметься виключно за майно, пошкоджене або знищене після дати набрання чинності постановою. Це означає, що всі, хто втратив своє майно на початку повномасштабного вторгнення або в будь-який інший час до початку дії програми, залишаються поза її межами.
Обмеження та ризики «змагання на швидкість»
Чинні умови програми можуть спровокувати нездорову конкуренцію та створити ґрунт для потенційних зловживань.
Гранична сума та швидкість подачі заявок
Гранична сума компенсації встановлена на рівні 10 мільйонів гривень (не більше розміру прямого збитку). Для багатьох середніх та великих підприємств ця сума не покриє реальних збитків.
Більше того, збір заявок припиняється, щойно їхній загальний обсяг перевищить закладений у бюджет 1 мільярд гривень.
Якщо в перший день Нового року надійде лише 100 заявок на максимальну суму (по 10 млн грн), програма фактично буде поставлена на паузу. Такий механізм створює «змагання на швидкість», переможці якого можуть визначатися не лише оперативністю, а й іншими, менш прозорими чинниками.
Виникає ризик створення нової схеми, коли відхилення чиїхось заявок може «відкривати віконечко» для прийому нових.
Дискримінаційні та бюрократичні бар'єри
Ряд положень постанови створює несправедливі перешкоди для підприємців, особливо для тих, хто вже отримував державну підтримку або має податкові проблеми.
Відрахування раніше отриманих грантів
Якщо підприємець раніше отримував державну підтримку (наприклад, мікро-грант, ветеранський грант, допомогу на релокацію або грант на розвиток переробної промисловості), то ця сума вираховується із суми компенсації за знищене майно.
Це фактично карає тих, хто намагався розвивати свій бізнес, користуючись доступними державними програмами.
Податковий борг як перешкода
На отримання компенсації не можуть подаватися ті, хто на момент подачі заявки мав податкову заборгованість. Це положення, за словами Гетманцева, викликає особливе обурення у воєнний час.
«Чомусь ніхто в Уряді... не замислився над дуже простим питанням – на прифронтових територіях... податковий борг виник внаслідок руйнування виробництва, і просто не стало того доходу, з якого можна було сплатити податки» — зазначив депутат.
У такій ситуації підприємці, які втратили активи та дохід, не можуть отримати кошти для погашення боргу, щоб, у свою чергу, мати право на компенсацію. Банки ж кредити на погашення боргу не нададуть.
Платна участь у програмі
«Вишенькою на торті» є вимога про платну участь у програмі. Суб’єкт господарювання має сплатити внесок у розмірі 0,5% загальної суми ймовірного збитку, заявленого до компенсації.
Хоча 0,5% — це відносно невелика сума, Данило Гетманцев справедливо ставить питання: чи доречно «здирати кошти» з того, хто, можливо, вже втратив усе, замість того, щоб надати безумовну підтримку?
На додачу до всіх цих обмежень, програма передбачає шалену кількість бюрократії, що може просто «відбити бажання влазити у цю всю історію» у багатьох постраждалих підприємців.
Таким чином, реалізація начебто гарної та довгоочікуваної ідеї ризикує перетворитися на черговий приклад неефективного державного механізму, що лише дискредитує ініціативу допомоги бізнесу.
Читайте також
- У Пенсійному фонді нагадали, що пенсію можна оформити наперед на 6 місяців, якщо люди планують виїжджати за кордон і готові надати відповідні документи.
- Уряд України оголосив про старт масштабної програми забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, чиї домівки залишилися на тимчасово окупованих територіях.
- Агентство ООН у справах біженців надає грошову допомогу найбільш уразливим українським сім’ям, які опинилися у непростих обставинах.