Правила безпечного водіння взимку: як не «попливти» на льоду і що робити, якщо занесло – поради інструктора

Аватар Олег Норов Олег Норов
31
4 голоси
Правила безпечного водіння взимку: як не «попливти» на льоду і що робити, якщо занесло – поради інструктора
Правила безпечного водіння взимку. Колаж BLIK.UA
Розбираємося, як приборкати занос, правильно гальмувати на кризі та чому «плавність» – це ваш найкращий друг у ожеледицю.

Перший сніг для багатьох водіїв стає справжнім випробуванням на міцність нервів. Зимова дорога не пробачає самовпевненості та різких рухів. Навіть якісна гума не врятує, якщо водій не розуміє фізики ковзання. 

Коли машина перестає слухатися керма, паніка зазвичай бере гору над логікою. Однак їзда по льоду чи сніговій каші – це навичка, яку можна і треба тренувати. Головне тут – відчувати вагу власного авто та розуміти, як працює зчеплення коліс із дорогою.

BLIK.UA зібрав ключові поради професійних інструкторів, які допоможуть пережити зиму без ДТП.

Забудьте про різкість: золоте правило зимової дороги

Натискати на педалі треба м’яко, наче ви торкаєтеся клавіш піаніно. Різко кинули зчеплення – колеса пішли в шліфування. 

«Найбільша помилка новачків (та й досвідчених керманичів) – це різкі рухи. Влітку асфальт пробачає і рвучкий старт, і агресивне гальмування, але взимку все інакше. Будь-яка зміна вектора руху має відбуватися так, ніби ви везете на капоті кришталеву вазу з водою», - відмітив в ексклюзивному інтерв’ю BLIK.UA знаний у Львові інструктор з водіння Олександр Скороход.

Сильно натиснули на гальма – заблокували колеса і перетворили машину на некеровані санки. Уявіть, що між вашим черевиком і педаллю лежить яйце, яке не можна розчавити, радить інструктор. Цей неформальний прийом реально допомагає навчитися дозувати зусилля.

Гальмування на льоду: ABS – не панацея

Авто BMW на слизькій дорозі. Фото: instagram читача BLIK.UA

Авто BMW на слизькій дорозі. Фото з застосуванням ШІ

Багато хто свято вірить, що антиблокувальна система (ABS) зупинить машину миттєво. Насправді на льоду ABS лише дозволяє керувати автівкою під час гальмування, але вона може значно збільшити гальмівний шлях.

Якщо авто не має ABS (старі моделі), використовуйте переривчасте гальмування – швидко і часто натискайте на педаль, не даючи колесам «замерзнути» в одному положенні. Якщо ж система є – тисніть педаль «в підлогу» і не лякайтеся тріскоту. Головне при цьому – не забувати про дистанцію. Взимку вона має бути втричі більшою, ніж зазвичай.

Як зазначають фахівці сайту BLIK.UA, саме зайва дистанція рятує бампери найчастіше.

Що робити, якщо «понесло»? Контроль заносу

Ілюстративне зображення заносу створене за допомогою ШІ для BLIK.UA

Ілюстративне зображення заносу створене за допомогою ШІ для BLIK.UA

Занос – це страшно, але керовано. Тут важливо розуміти, який у вас привід: передній, задній чи повний. Реакції будуть абсолютно протилежними, і це треба закарбувати в пам’яті.

  • Передній привід: якщо задню частину почало зносити, у жодному разі не гальмуйте. Навпаки, треба трохи додати газу, щоб витягнути машину з віражу. Передні колеса мають «витягнути» за собою всю масу авто.
  • Задній привід: тут усе навпаки. Якщо відчули занос – відпускайте газ. Машина повинна стабілізуватися під власною вагою.
  • Кермування: у обох випадках кермо треба повертати в сторону заносу. Тобто, якщо зад поплив праворуч – крутимо праворуч. Робимо це швидко, але без істерики.

Снігова каша та колії: як не «сісти на пузо»

Колія на дорозі – підступна штука. Якщо ви в неї потрапили, не намагайтеся різко з неї вискочити. Колеса можуть зачепитися за край, і машину викине на зустрічну смугу або в кювет.

Їздити по глибокому снігу краще «натягом». Вибирайте вищу передачу (наприклад, другу замість першої), щоб зменшити крутний момент на колесах. Це не дасть їм закопатися. Якщо ж ви все-таки застрягли – не тисніть газ у підлогу. Ви лише розтопите сніг під колесами, створите крижані лунки і погіршите ситуацію. Спробуйте метод «розкачки»: вперед-назад, ловлячи момент інерції.

Дивимося на три кроки вперед

Взимку очі водія мають працювати як сканер. Не дивіться на багажник машини перед вами – дивіться на дві-три автівки вперед. 

Якщо ви бачите, що десь далеко почали спалахувати стоп-сигнали, починайте сповільнюватися вже зараз. Також звертайте увагу на колір асфальту. Якщо він виглядає як «мокрий», але температура на вулиці мінусова – це «чорний лід».

Найпідступніше покриття, яке здається безпечним, але тримає не краще за ковзанку. На сайті BLIK.UA водіям часто радять перевіряти стан дороги на порожній ділянці: коротко натисніть на гальма і відчуйте, наскільки швидко спрацьовує блокування.

Спокій як головний елемент безпеки

Ілюстративне зображення спокою за кермом. Фото прислане читачем BLIK.UA

Ілюстративне зображення спокою за кермом. Фото з застосуванням ШІ

Зимова їзда – це про стратегію, а не про швидкість. Виїжджайте на 15 хвилин раніше, ретельно очищуйте дзеркала та скло від криги, не лінуйтеся скинути сніг з даху (щоб він не злетів на лобове скло при гальмуванні).Але найголовніше – слухайте свій автомобіль. 

Якщо ви відчуваєте, що кермо стало «невагомим», значить, зчеплення вже втрачено. У такі моменти лише холодний розум і відсутність паніки допоможуть вийти із ситуації без втрат.

Безпека взимку – це сума вашого досвіду, справних гальм і, звісно, поваги до інших учасників руху.

Читайте також

  • Зимові дороги стають справжнім випробуванням для водіїв. Щоб уникнути небезпеки, варто дотримуватися 10 ключових правил безаварійної їзди, які експерти називають «золотими».
  • Тут публікуємо перевірені поради, які допоможуть змінити стиль водіння та налаштувати авто так, щоб витрата пального була значно економнішою.
  • У зимовий період навіть правильно накачані колеса швидко втрачають тиск через мороз. Експерти пояснюють, як підкачувати шини без ризику та уникнути передчасного зносу гуми й небезпеки на дорозі.