Міф чи реальна загроза для українських водіїв: чи можуть оштрафувати за «подяку аварійкою» на дорозі

Аватар Кирило Гапонов Кирило Гапонов
66
0 голосів
Міф чи реальна загроза для українських водіїв: чи можуть оштрафувати за «подяку аварійкою» на дорозі
Аварійний сигнал. Колаж: Informator.ua
Соціальні мережі сколихнула хвиля повідомлень про нові штрафи за використання аварійної сигналізації для подяки іншим водіям. Провідний юрист пояснює, чи існують законні підстави для таких санкцій.

Останніми тижнями серед українських автомобілістів поширюється тривожна інформація про можливі штрафи за поширену практику «подяки аварійкою». Цей негласний етикет дорожнього руху, коли водій вмикає на кілька секунд аварійну сигналізацію, щоб подякувати іншому учаснику руху, став невід'ємною частиною культури водіння в Україні. Проте чутки про штрафні санкції змусили багатьох замислитися, чи не доведеться платити за ввічливість на дорозі.

Адвокат Вадим Володарський, спеціаліст із транспортного права, дав інтерв'ю виданню AmperCar після детального аналізу законодавчої бази та дійшов однозначного висновку: юридичних підстав для накладання штрафів за «подяку аварійкою» в українському законодавстві практично не існує.

«Дійсно, у Кодексі України про адміністративні правопорушення є норма, що регламентує використання сигнальних приладів, але вона стосується зовсім інших обставин», – пояснює експерт.

Зокрема, частина 2 статті 122 КУпАП передбачає відповідальність за порушення правил користування зовнішніми світловими приладами «під час початку руху або зміни його напрямку». Це положення насамперед стосується неввімкнення покажчиків поворотів, а не короткочасного використання аварійної сигналізації як жесту ввічливості.

За словами юриста, навіть якщо розглядати ситуацію з точки зору використання сигналів не за призначенням, максимальне покарання, яке теоретично можна отримати – попередження відповідно до статті 125 КУпАП.

«Важливо розуміти, що йдеться саме про попередження, а не про штраф», – наголошує Володарський.

Звертаючись до Правил дорожнього руху, зокрема до пункту 9.9, можна побачити вичерпний перелік ситуацій, коли використання аварійної сигналізації є обов'язковим: вимушена зупинка транспортного засобу, поломка, засліплення водія світлом фар, зупинка на вимогу поліцейського, дорожньо-транспортна пригода, буксирування або перевезення організованої групи дітей.

«Подяка іншим учасникам руху справді не входить до цього переліку, однак прямої заборони на такі дії також немає», – зазначає юрист.

Цікаво: практика «подяки аварійкою» поширена не лише в Україні, але й у багатьох європейських країнах. Це своєрідний невербальний спосіб комунікації між водіями, який сприяє підтримці доброзичливої атмосфери на дорогах.

Адвокат також порадив, як діяти, якщо все ж таки водія намагатимуться притягнути до відповідальності за такі дії:

«У такому разі рішення необхідно оскаржити в судовому порядку. Шанси на скасування такої постанови надзвичайно високі, оскільки відсутні чіткі підстави для відповідальності».

  • Таким чином, українські водії можуть спокійно продовжувати використовувати «аварійку» для вираження подяки на дорозі. Хоча це й не передбачено правилами напряму, але й не заборонено законодавством.
  • Ця практика залишається в межах етики дорожнього руху, а не сфери юридичної відповідальності, як підтверджують фахівці в галузі права.

Читайте також: Покарання за хитрощі на дорогах: як МВС боротиметься з водіями, що гальмують перед камерами