Освіта в російській окупації перетворюється на конвеєр дешевої робочої сили: в чому це проявляється
Освіта на окупованих територіях України: що не так?
росія продовжує звужувати освітні можливості для українських підлітків на тимчасово окупованих територіях, перетворюючи освіту на інструмент контролю, а не розвитку. Про це повідомляє Центр національного спротиву.
Під обмеження потрапили найпопулярніші спеціальності — юриспруденція, економіка, журналістика, міжнародні відносини та технічні напрями.
Формально окупанти називають це «балансуванням ринку праці», однак фактично йдеться про жорстке відсіювання й майже повне перекриття доступу до престижних професій.
Квоти мінімальні, конкуренція штучно завищена, а місцеві «філії» російських вишів пропонують лише ті спеціальності, які потрібні окупаційній адміністрації.
Фото: Центр національного спротиву
Паралельно москва роздає десятки тисяч бюджетних місць іноземцям, намагаючись створити ілюзію «м’якої сили». Водночас росія сама визнає критичну нестачу кадрів у власній освітній системі: брак учителів фізики, хімії, технічних дисциплін та стрімке старіння педагогів.
Якість освіти падає, і замість реформ держава обирає заборони та обмеження.
Що робить кремль з освітою на окупованих територіях?
На цьому тлі кремль проштовхує нову модель: ПТУ замість університетів, «потрібні державі» професії замість вільного вибору. Молодь готують не до кар’єри, а до важкої низькооплачуваної роботи або до відправки у військкомат.
В аграрному секторі вже заявили про потребу у сотнях тисяч працівників і створюють «агротехнічні класи» — фактичний конвеєр дешевої робочої сили. Такий підхід намагаються нав’язати і українським підліткам на ТОТ.
Додатковим елементом тиску стає гендерна політика: стимули до ранніх вагітностей, обмеження доступу до абортів і пропаганда ролей «народжувати» або «служити». Для дівчат формують образ «демографічного резерву», для хлопців — шлях до мобілізації.
В результаті формується система, де:
- освітня сегрегація мінімізує шанси на якісну освіту
- соціальний тиск нав’язує ролі «робітник» або «матір»
- мобілізаційний вектор спрямовує юнаків до армії
- деградація інфраструктури позбавляє доступу до якісних шкіл та педагогів.
Фото ілюстративне. Фото: Відкриті джерела
Що каже Центр національного спротиву стосовно освіти в окупації?
У Центрі спротиву наголошують: росія не розвиває молодь на ТОТ — вона формує ресурс. Мета окупаційної моделі не можливості, а контроль. Українським підліткам у ній відводять роль робочої сили, демографічного резерву або солдат.
Читайте по темі
- Раніше окупаційна адміністрація Херсонщини розгорнула кампанію зі «прикріплення населення до поліклінік» за полісом ОМС рф.
- Також повідомлялося, що росіяни готують депортацію мешканців окупованих територій України.
- Окрім цього, у росії офіційно набув чинності новий інструмент державного контролю: оператори зв’язку зобов’язані відключати користувачів від мобільного зв’язку та інтернету за вимогою ФСБ.