Техно

ChatGPT це комфорт чи пастка для мізків: як ШІ може змінювати людське мислення

Юлія Шкурат
195
Вплив ШІ на мозок. Фото: BLIK.ua, згенероване засобами ШІ
Дослідження MIT, Oxford та Microsoft показують, що активне використання ChatGPT може знижувати критичне мислення, хоча водночас допомагає у навчанні та роботі.
Зміст

Чи шкодить ChatGPT нашому мисленню та навчанню?

Активне використання ChatGPT та інших інструментів штучного інтелекту може знижувати рівень залученості мозку до складних завдань. Про це йдеться у дослідженні Массачусетського технологічного інституту (MIT), про яке написала BBC. Вчені зафіксували меншу нейронну активність у людей, які використовували ШІ для написання есе.

Важливо! Учасники експерименту MIT гірше пам’ятали власні тексти, якщо їх допомагав створювати чат-бот.

Вплив ШІ на мозок. Фото: BLIK.ua, згенероване засобами ШІ

Дослідження охопило 54 студентів MIT і сусідніх університетів. Їхню мозкову активність вимірювали за допомогою електроенцефалографії під час виконання письмових завдань. Учасники також просили ШІ підсумовувати тексти та покращувати стиль.

Чи існує негативний вплив ШІ на мислення?

Подібних висновків дійшли й дослідники Університету Карнегі-Меллон спільно з Microsoft. Вони виявили, що висока довіра до можливостей ШІ корелює зі зменшенням зусиль критичного мислення у працівників. У дослідженні взяли участь 319 офісних співробітників, які регулярно використовують ШІ на роботі.

Водночас науковці наголошують, що вплив не є однозначно негативним. Докторка Александра Томеску з Оксфордського університету зазначає:

«Наше дослідження показує, що дев'ять із десяти учнів кажуть, що штучний інтелект допоміг їм розвинути принаймні одну навичку».

Інші експерти налаштовані більш критично. Професор Вейн Холмс з UCL застерігає, що студенти можуть отримувати кращі оцінки, але гірше засвоювати матеріал. За його словами, «їхні результати кращі, але насправді вони вчаться гірше».

Читайте по темі:

  • Штучний інтелект створює проблеми не тільки для навчання, але й для компанії Coca Cola. Їх традиційна новорічна реклама, згенерована ШІ, отримала шквал критики.
  • У Швеції створили плагін, який дозволяє штучному інтелекту спілкуватись із людьми, перебуваючи «під кайфом».
  • Міністерство юстиції України вирішило скористатись позитивним досвідом Албанії й інтегрувало ШІ у власні сервіси.