Чому у «Запорожця» був задній двигун: логічна інженерія, що випереджала свій час
Автомобіль «Запорожець» отримав двигун ззаду завдяки інженерним вимогам 1950–1960-х років. Тодішні конструктори малолітражок шукали спосіб зробити авто дешевим, простим, економним і придатним для слабких доріг. Саме тому задня компоновка стала логічним вибором, про що пише видання vnedorozhnik.net.
Додатково інженери цілеспрямовано переносили салон уперед, щоб отримати більше простору всередині компактного кузова. У сегменті малолітражок це було важливо - авто мали залишатися короткими, але вміщувати чотирьох пасажирів і багаж. Для радянських умов, де дороги були нерівними, а потужність мотора обмеженою, це було оптимальне рішення.
Важливо: Перші прототипи ЗАЗ створювали з прицілом на масове виробництво: інженери навіть розглядали мотори менших об’ємів, щоб здешевити авто настільки, щоб воно конкурувало з мотоциклами з коляскою.
Фото: «Запорожець» з двигуном ззаду. Фото: BLIK.ua згенероване засобами ШІ
Які недоліки мала задньомоторна схема та чому від неї відмовилися?
Недоліки заднього двигуна проявилися, щойно зріс середній рівень швидкості на дорогах. Через зміщений назад центр ваги авто різкіше реагувало на повороти та могло легше втрачати стабільність, особливо взимку. Для досвідчених водіїв це було керовано, але для масового користувача - проблемно.
Інженерам доводилося враховувати нюанси охолодження: повітряний чи рідинний радіатор у задній частині працював гірше, ніж у машин із переднім мотором. З розвитком стандартів безпеки труднощі лише збільшилися. Сучасні вимоги до лобового удару потребують довгої передньої зони деформації, а у задньомоторних авто спереду зазвичай розміщено багажник.

Фото: «Запорожець» з двигуном ззаду. Фото: BLIK.ua згенероване засобами ШІ
У чому переваги «Запорожця»?
«Запорожець» отримав простішу й дешевшу трансмісію завдяки задньому розташуванню двигуна, що дозволило зменшити кількість деталей і спростити обслуговування. Відсутність масивного силового агрегату спереду забезпечила більше корисного простору в салоні та багажнику, зберігши компактні розміри авто. Крім того, двигун позаду зменшував рівень шуму й вібрацій у зоні водія, роблячи поїздку комфортнішою для передніх пасажирів.
Сама концепція «заднього» двигуна не зникла. Його досі використовують у спортивних і гоночних авто, де потрібне максимальне зчеплення задніх коліс. Там, де важить кожна десята секунди - компроміси виправдані.
Читайте по темі:
- Із «Запорожцем» такого б точно не сталося: водій у США розлив воду в авто, що привело до дуже коштовного ремонту.
- У США сталося сенсаційне ДТП, спричинене змінами у погоді. Водіям величезної кількості автівок тепер доведеться звертатись до страхових компаній.
- Ми навряд колись знову побачимо нові «Запорожці», але такі самі шанси побачити і нові мотоцикли від компанії Tesla. Чому? Макс розповів.