Київському метро — 65 років: які станції були першими та скільки зараз гілок і зупинок у столичній підземці
Ідея метро у Києві з’явилась ще наприкінці XIX століття, але війни та брак фінансування не дозволили втілити її раніше.
Лише після Другої світової, у 1945 році, уряд затвердив план реконструкції столиці, де вперше офіційно згадали про будівництво підземного транспорту.
Проєкт передбачав три гілки - Святошинсько-Броварську, Куренівсько-Сталінську (нині Оболонсько-Теремківську) та Сирецько-Печерську.
Перша пускова ділянка столичного метро. Фото: https://mirmetro.net
6 листопада 1960 року — день, який увійшов в історію.
Машиніст Іван Виноградов провіз партійних керівників першим поїздом через п’ять станцій: «Вокзальну», «Університет», «Хрещатик», «Арсенальну» та «Дніпро”. Тоді вагони були лише трьохсекційні, а квиток коштував 50 копійок.
Одна з перших станцій - «Арсенальна» - стала символом київського метро.
Її побудували на глибині понад 105 метрів, що зробило її другою найглибшою «станцією у світі.
«Інженери тоді здійснили майже неможливе - опустили величезний бетонний вестибюль під землю, буквально вирізаючи ґрунт з-під нього», - згадують у «Київметробуді».
Станцію «Золоті ворота» відкрили 31 грудня 1989 року. Її прикрасили розкішні мозаїки із зображеннями князів Київської Русі, стародавніх храмів та святих.
Станція «Золоті Ворота». Фото: https://shotam.info
Архітектори Борис і Вадим Жежеріни сховали у вестибюлі між ескалаторами символічне гасло «Слава Україні», викладене червоною смальтою. Багато років це вважалося міською легендою, доки автори не підтвердили її справжність.
Не всім пощастило відкритися
Були в столиці й станції-примари, серед яких - «Львівська брама», «Теличка» та «Герцена».
«Львівська брама» мала з’єднати центр із Лук’янівкою, але через проблеми з фінансуванням і забудову площі проєкт «заморозили».
Недобудована станція «Телички». Фото: https://apostrophe.ua
Будівництво «Телички» почалося у 1991 році, але зупинилось через економічну кризу, а «Герцена» втратила актуальність після закриття мотоциклетного заводу.
Київське метро має перспективи
Будівництво метро на Троєщину - тема, що повторюється десятиліттями.
Востаннє у КМДА наголошували, що Подільсько-Вигурівську лінію планують продовжити до «Райдужної». Мер Києва Віталій Кличко заявив, що місто розглядає кредит у 68 мільярдів гривень для реалізації проєкту.
«Ми працюємо над тим, щоб метро дійшло до кожного району столиці», - зазначив Кличко.
Віталій Кличко у метро. Фото: https://kyivcity.gov.ua
Натомість на Виноградарі будівництво двох станцій - «Мостицька» та «Проспект Правди» - триває активно. Одну з них планують відкрити вже наступного року.
- До ювілею у Музеї шістдесятництва відкрилась тематична виставка “Зустрінемось біля метро”. Тут можна побачити архівні світлини, макети станцій і унікальні проєктні креслення.
- Кураторські екскурсії проходять щосуботи та щонеділі.