Лайфстайл

Київському метро — 65 років: які станції були першими та скільки зараз гілок і зупинок у столичній підземці

Віталій Шкурат
469
Київському метро - 65. Фото: ТСН
Київський метрополітен відзначає 65-річчя, а перші потяги під землею столиці рушили 6 листопада 1960 року, подарувавши киянам швидкий і зручний спосіб пересування, який став частиною міського життя

Ідея метро у Києві з’явилась ще наприкінці XIX століття, але війни та брак фінансування не дозволили втілити її раніше.

Лише після Другої світової, у 1945 році, уряд затвердив план реконструкції столиці, де вперше офіційно згадали про будівництво підземного транспорту.

Проєкт передбачав три гілки - Святошинсько-Броварську, Куренівсько-Сталінську (нині Оболонсько-Теремківську) та Сирецько-Печерську.

Перша пускова ділянка столичного метро. Фото: https://mirmetro.net

6 листопада 1960 року — день, який увійшов в історію.

Машиніст Іван Виноградов провіз партійних керівників першим поїздом через п’ять станцій: «Вокзальну», «Університет», «Хрещатик», «Арсенальну» та «Дніпро”. Тоді вагони були лише трьохсекційні, а квиток коштував 50 копійок.

Одна з перших станцій - «Арсенальна» - стала символом київського метро.

Її побудували на глибині понад 105 метрів, що зробило її другою найглибшою «станцією у світі.

«Інженери тоді здійснили майже неможливе - опустили величезний бетонний вестибюль під землю, буквально вирізаючи ґрунт з-під нього», - згадують у «Київметробуді».

Станцію «Золоті ворота» відкрили 31 грудня 1989 року. Її прикрасили розкішні мозаїки із зображеннями князів Київської Русі, стародавніх храмів та святих.

Станція «Золоті Ворота». Фото: https://shotam.info

Архітектори Борис і Вадим Жежеріни сховали у вестибюлі між ескалаторами символічне гасло «Слава Україні», викладене червоною смальтою. Багато років це вважалося міською легендою, доки автори не підтвердили її справжність.

Не всім пощастило відкритися

Були в столиці й станції-примари, серед яких - «Львівська брама», «Теличка» та «Герцена».

«Львівська брама» мала з’єднати центр із Лук’янівкою, але через проблеми з фінансуванням і забудову площі проєкт «заморозили».

Недобудована станція «Телички». Фото: https://apostrophe.ua

Будівництво «Телички» почалося у 1991 році, але зупинилось через економічну кризу, а «Герцена» втратила актуальність після закриття мотоциклетного заводу.

Київське метро має перспективи

Будівництво метро на Троєщину - тема, що повторюється десятиліттями.

Востаннє у КМДА наголошували, що Подільсько-Вигурівську лінію планують продовжити до «Райдужної». Мер Києва Віталій Кличко заявив, що місто розглядає кредит у 68 мільярдів гривень для реалізації проєкту.

«Ми працюємо над тим, щоб метро дійшло до кожного району столиці», - зазначив Кличко.

Віталій Кличко у метро. Фото: https://kyivcity.gov.ua

Натомість на Виноградарі будівництво двох станцій - «Мостицька» та «Проспект Правди» - триває активно. Одну з них планують відкрити вже наступного року.

  • До ювілею у Музеї шістдесятництва відкрилась тематична виставка “Зустрінемось біля метро”. Тут можна побачити архівні світлини, макети станцій і унікальні проєктні креслення.
  • Кураторські екскурсії проходять щосуботи та щонеділі.